چگونه تاریخ فلسفه را مطالعه کنیم؟

در متون ديني و منابع اسلامي نيز به موارد زيادي برميخوريم كه نشان از جايگاه ويژهي زن در جامعه دارد حضور فعال زن مسلمان ايراني در حوزههاي مختلف علمي، آموزشي، فرهنگي، پژوهشي، اجتماعي مويد اين مطلب است. اگر ميبينيم كه وظيفهي پوشش به زن اختصاص يافته، به اين دليل است كه ملاك آن، ويژهي زن است. از دیدگاه اسلام، وجود فرزند صالح برای پدر و مادر یک عمل صالح شمرده میشود و در سعادت دنیا و آخرت آنها مؤثر است به همین جهت، معصومان تولید و تکثیر نسل را از اهداف ازدواج خواندهاند.

تأکید قرآن و احادیث و متون فقهی بر اکتساب و تقویت ملکه عفت و تقوا، ضرورت رعایت حیا و عفاف در مناسبات زن و مرد غیرمحرم، و حرمت برخی امور (همچون قرارگرفتن زن و مرد غیرمحرم در یک محیط بدون امکان ورود شخص دیگر، نهی شدید از چشم چرانی مردان، وجوب ستر برای زن در برابر غیرمحرم و پرهیز او از هرگونه رفتار تحریک آمیز در محیط جامعه از قبیل تبرّج یا سخن گفتن مهیج) بیانگر ارتباط وثیق عفاف و حیا با حجاب است. شیء به عنوان یک مجموعه، منظومه و کلّ در حال تغییر که عواملی به صورت یک سیستم در درون آن قرار دارد و بین این عوامل یک نسبت ریاضی وجود دارد شناخته می شود.

در اینکه پوشاندن روی پا نیز حرام است یا نه، اختلاف نطر می باشد. حج: پوشاندن صورت با روبند یا غیر آن که متصل به صورت باشد در حال احرام حرام است. دوم: بعد سلبي (حرام بودن خودنمايي در مواجهه با نامحرم). از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوهٔ پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. همانطور که گفته شد، علوم دیگر بجز ریاضیات، از روش تجربی استفاده می کنند؛ در حالی که روش تجربی در فلسفه کاربرد اندکی دارد.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه ماهواره نیز سختترین اثر را در روند بیحجابی و بیعفتی داشته و جمله مشهور «رابرت مرداک» را نباید مورد غفلت قرار دهیم، گفت: این صهیونیست گفته بود که همه زبانها برای استفاده از ماهواره باید هزینه پرداخت کنند اما فارسیزبانان بهصورت رایگان از کانالها و برنامههای ماهواره استفاده میکنند. هرچند ممكن است به نتايجي منجر شوند كه تحمل مشكلات را براي ما آسانتر كنند، ولي اين درمورد بعضي فلسفهها صادق است، و متأسفانه اين نكته كه خوشبيني نسبت به جهان از نظر فلسفه معقول و موجه است امري نيست كه مورد اتفاق همه فلاسفه باشد.

حدود حجاب زن در بعد فردي اين است كه تمام بدن به غير از وجه وكفين (گردي صورت و دستها تا مچ) را از نامحرم بپوشاند ولي اين پوشش در محيط خانواده، نزد محارم لزومي ندارد. روشهاي دروني كردن حجاب نيز عبارتند از ارتقا و تقويت اينمان به خدا، اطلاع رساني در زمينه حجاب، بيان فلسفه حجاب و آثار مثبت آن، معرفي الگوهاي والاي حجاب و . فلسفه نظری واسطه بین ایمان و عمل اجتماعی و یا به عبارت دیگر عقل نظری واسطه بین عقل عملی و رفتار می باشد.

برای تحقق تمدن اسلامی و اقامه دین در جامعه و زندگی بشر و در واقع تحقق کارآمدی دین، از «فلسفه شدن» صحبت می شود، در این رابطه جریان و امتداد فلسفه اسلامی در حوزه اجتماعی و عینیات مورد بحث و مفهوم آن مورد مداقه قرار می گیرد. حجتالاسلام برگی تشریح کرد: در این رابطه مردم مشهد در مسجد گوهرشاد تجمع اعتراضی برپا کردند و شیح بهلول نیز نقش خاصی در این رابطه ایفا کرد، از این رو در 21 تیر سال 1314 به مسجد گوهرشاد حمله شد و حدود 2000 نفر به خاطر دفاع از ناموس خود و حجاب زنان ایرانی در حرم امام رضا(ع) شهید و مجروح شدند.

حجتالاسلام برگی با بیان اینکه حدود 30 نهاد در کشور همگی در مورد حجاب و عفاف جامعه وظیفه دارند، اظهار کرد: متأسفانه همافزایی بین این دستگاهها در خصوص حجاب و عفاف اتفاق نیفتاده است، در حالی که این نهادها باید دست به دست هم داده و در این رابطه اقدام کنند. من فکر می کنم حجاب فلسفه ی دیگه ای هم (غیر از کنترل غرایز )داره که کمتر به اون توجه می شه وقتی به جوونهای امروزی می گیم که فلسفه ی حجاب اینه بهشون بر می خوره خب حق هم دارن من خودم حس می کنم بعضی آقایون وقتی ازشون فاصله می گیرم فکر می کنن دارم بهشون توهین می کنم در حالی که دلیل فاصله گرفتن من حس شرم و حیای خودمه نه اینکه فکر کنم اون مرد هیزه!

و در واقع، نعمتي است كه خداوند به زن عطا فرموده تا عظمت و حرمت او با قرار گرفتن در هالهاي از عفاف حفظ شود. در این موضوع، مقایسه صرفاً بر مبنای آموزههای مستند به متون دینی صورت گرفته و تحلیل تحلیلگران و پژوهشگران در مورد متون اسلامی و مسیحیت، مبنای تطبیق قرار نگرفته است و بر پایه تحلیلهای انجام شده تطبیق انجام نمیشود؛ لذا تطبیقها بر اساس معارف برگرفته از منابع دینی انجام میگیرد. همچنین در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در ایران، بی حجابی جرم محسوب می شود. در این نوشتار موضوع فلسفه حجاب در پرتو قرآن بررسی می شود.

وی با انتقاد از اینکه برخی حجاب و عفاف را صرفاً در حجاب خلاصه میکنند، اظهار کرد: یکی از دردهایی که امروز داریم و در اینترنت زیاد شده، محجبههای بیحیا و بیعفاف است، در حالی که حجابی که بدون عفاف باشد، خود زمینه شهوت است. در فرهنگ اسلامي فلسفه حجاب و دلايل آن تبيين شده، و تبعات بدحجابي بيان گرديده است. براساس، آن چه در متون اسلامي عنوان شده، معناي پوشش اسلامي اين است كه زن در مواجهه و معاشرت با افراد نامحرم بدن خود را بپوشاند و خودنمايي نكند.

با توجه به همین نکته، پاسخ این اشکال و شبههٔ افرادی که برای ناکارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار میدهند آشکار میگردد؛ زیرا مشکل این عده از زنان، ضعف در حجاب باطنی و فقدان ایمان و اعتقاد قوی به آثار مثبت حجاب و پوشش ظاهری است و قبلاً گذشت که حجاب اسلامی ابعادی گسترده دارد و یکی از مهمترین و اساسیترین ابعاد آن، حجاب درونی و باطنی و ذهنی است که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار میکند؛ و اساساً این حجاب ذهنی و عقیدتی، به منزلهٔ سنگ بنای دیگر حجابها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهندهٔ رفتارهای اوست.

وی با بیان اینکه رضاخان در سال 1307 قانون متحدالشکل شدن لباس را در جامعه ایرانی اجرا کرد و در سال 1133 نیز بعد از دیدار خود با آتاتورک و دیدن وضعیت حجاب زنان ترکیه، به ایران بازگشت و به بهانه تمدنگرایی بعد از استعفای فروغی و روی کار آوردن محمود جم، با این جمله که «از چادر و چاقچور بدم میآید» دستور داد که پیگیریهای لازم جهت کشف حجاب بانوان انجام شود. اين دو بعد بايد در كنار يكديگر باشند تا حجاب اسلامي تحقق يابد. زن مسلمان نيز با درك روشن آثار وجودي خود، پوشش اسلامي را با معرفت پذيرفته است و آن را نگهبان تقوا، عفت، حيا، نجابت، وقار، پاكي، ظرافت، فضيلت، صلابت، سلامت و متانت خود ميداند.

كتاب، سنت، فقه و سيرهي اسلامي بر آن صراحت دارد. از این رو، در دین اسلام، پیامبر این آیین حنیف، به مسلمانان گوشزد مینماید که اگر دوست دارید، پیرو سنت و مرام من باشید، ازدواج کنید و توجه داشته باشید که اگر از ازدواج روی گردانید، نمیتوانید از پیروان آیین من باشید: «فان التزویج سنة رسول الله (ص) فانه کان یقول من کان یحب انیتبع سنتی فان من سنتی التزویج» (الحر العاملی، 1403ق: ج14، ص3، ح6) و در کلامی دیگر با صراحت بیشتر ازدواج را سنت خویش قرار داده و ترک آن را خروج از دایرهی سنت نبوی بیان فرمودهاند: «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی» (مجلسی، 1403ق: ج103، ص220) در برخی تعابیر این اهتمام آنقدر شدت پیدا میکند که پیامبر خدا میفرماید: «هر که میخواهد بر فطرت من (دین فطری) باشد، باید طبق سنت من رفتار کند، یکی از سنتهای من ازدواج است.» (مشکینی، 1366: ص21) گویا ازدواج نکردن برابر با خروج از فطرت و دین رسول خاتم(ص) است.

در سال 1618 او به بردا در هلند رفت و 15 ماه به عنوان دانشجوی غیر رسمی در رشته ریاضیات و معماری نظامی در ارتش در زمان صلح پروتستان، شاهزاده موریس (حکومت 1585-1625) تحصیل کرد. نخست، جلوگيري از تحريك مردان در جامعه و ديگري حفظ امنيت زن تا هم از شر مزاحمان دور باشد و هم بتواند به راحتي در جامعه رفت آمد كند. اگرچه مرسن و فیلسوف پیر گاسندی (1592-1655) حملاتی را علیه ارسطو بدون آزار و شکنجه منتشر کردند زیرا آنها به هر حال کشیش کاتولیک بودند، اما باز هم کسانی که بدعت گذار شناخته میشدند در آن زمان در آتش میسوختند و افراد غیر مذهبی فاقد محافظت کلیسا بودند.

چه دادن حق ازدواج به کشیشان، سبب تصفیه اخلاق عمومی خواهدشد. چه روی دیگر سکهی آرامش و قرار، اضطراب و آشوب است. حجاب نشانه ایمان است و اینگونه نیست که کسی بگوید نیت من پاک است و کافی است، حجاب اولین مسئله برای زن بوده و رعایت حجاب موجب آرامش درونی زن خواهد شد. فلسفه ازدواج از منظر اسلام و از دیدگاه رونشناسانه در ۴ مورد مستتر است: آرامش روحی – جسمی، کامل شدن، تولید و پاسخ به میل جنسی.

دیدگاهتان را بنویسید