پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت علامه مصباح یزدی

گرچه فلسفهورزی در حوزه اخلاق همواره سرلوحه اندیشه فیلسوفان نظامساز قرار داشته و به عبارتی هر فیلسوف بزرگی سری به فلسفه اخلاق هم زده است و یا برخی از آنها اختصاصاً بهعنوان فیلسوف اخلاق شناخته شدهاند؛ اما با اینحال، بحثهایی که امروز تحتعنوان فلسفه اخلاق در حوزه فلسفه تحلیلی رواج دارد، خارج از بحثهای کلان فیلسوفان گذشته درباره اخلاق، به توجیه گزارهها و ارزشهای اخلاقی و ملاک صدق و کذب و مصداق آنها میپردازد. می گوییم که تلاش ما تصرف در قلب و حوزه تمایلات و حب و بغض اوست که عمدتاً بواسطه محبت واقع می شود کما اینکه در سیره أنبیاء و اولیاء این برجستگی مشهود است، در واقع بواسطه تحبیب یا تهدید، ایجاد رجاء و خوف، تنذیر و تبشیر، تحذیر و إغراء و در یک کلام بواسطه ایجاد بستر تولی و تبری ابتدائاً در حوزه روح و قلب، تلاش جهت ایجاد حب و بغض مینماییم، از اینرو فرموده اند هل الدین الا الحب و البغض! چرا که گام اول دینداری و ایمان جهت گیری قلبی نسبت به حق و باطل است .

قبل از شروع یک کمپین ارتباطی ابتدا باید به سؤالات زیر پاسخ دهیم: 1 – مشتری ها تا چه حد با برند آشنایی دارند؟ سئوالات فلسفی در هر یک از این شاخه ها بسیار است و هر فیلسوفی نیز جواب هایی متفاوت از دیگر فلاسفه به این سئوالات داده است. یک برند تنها به اندازه احساسی که در ذهن مصرف کنندگان ایجاد می کند قدرتمند است. بنابراین سازنده های ماشین های لوکس نیز در درجه دوم رقبای شما محسوب می شوند. اگر شما ساعت های لوکس میفروشید که نشان دهنده موقعیت اجتماعی بالاست، باید در نظر بگیرید که مشتری شما بسته به موقعیت، برای نشان دادن جایگاه اجتماعی خود می توانند خودروی لوکس نیز خریداری کنند.

چرا مردم باید مرا دوست داشته باشند و از بین رقبا مرا برای رفع نیازهای روزمره یا احساسی انتخاب کنند؟ بنابراین سعی ما برآن خواهد بود که عشق را از دریچه دو تقابل متقابلین بنگریم: تقابلی که نسبت خواجه و برده با رابطه عاشق و معشوق (در خانواده) دارد و نیز تقابل بین ادیان یهود و مسیح. در رابطه عاشق و معشوق، انحلال شخصیت زن و مرد در یکدیگر و ارتقای آنها به صورت بنیاد خانواده، نمایاننده مشخصه های عشق از نگاه هگل است.

اما در ضمن، ذهن خواننده را به یک فرق و تفاوت اساسی متوجه می سازد که افلاطون از آن آگاه نبوده است. 4 – برنامه ارتباطی مورد نظر چگونه یک نقطه تماس با مشتری را به گونه ای به وجود خواهد آورد که مخاطب به آن پاسخ دهد؟ به تعبیر هگل، زن و شوهر، از شخصیتهای مستقلشان صرف نظر می کنند و بدین سان به شخصیتی واحد بدل می شوند. 6 – مردمی که من در جستجوی عشق آن ها هستم، چگونه می توانند مرا بشناسند و با من ارتباط بر قرار کنند؟

2 – از میان بر ها استفاده نکنید، زیرا باعث بی نظمی و عدم تداوم و در نتیجه به وجود آمدن احساس ناامنی برای مخاطبان شما می شود. کندی نخستین فیلسوب عرب است که در مسائل فلسفی و علمی به تفکر و تعمق پرداخته و به زبان عربی، مطالب فلسفی نوشته است. پس از تأیین موقعیت برند بیانیه تجاری برند با استفاده از استانداردهای جهانی نوشته خواهد شد. 5 – دانش و آگاهی از برند را با استفاده از تحقیقات و برگزاری کمپین های اطلاع رسانی مورد نیاز بالا می برد.

برای تأیین موقعیت برند باید ابتدا به سؤال های زیر پاسخ داد: مشتریان برند شما چه کسانی هستند؟ مقالات بخش سوم سؤال معنای زندگی را از دیدگاه فلسفۀ تحلیلی مورد بررسی قرار میدهند. تدوین و تفسیر عناصر آگاهی و ارتباطی برند از جمله: انجمن های برند شامل: 1 – انجمن های طرفداران برند 2 – انجمن روانشناختی برند 3 – انجمن های تحلیلی برند 4 – انجمن های علاقمندان به میراث برند قضاوت برند شامل: 1 – کیفیت 2 – اعتبار 3 – توجه 4 – برتری احساسات برند: برای ارتباط مؤثر با مردم چه احساساتی باید در آن ها برانگیخته شود؟

به خصوص در تحلیلی که وی از تشکیل خانواده به دست می دهد، این مهم نقش اساسی ایفا می کند. انسان از طریق علوم مختلف نیز به فلسفه نیازمند است؛ چرا که علوم و دانشهای بشری در جنبههای مختلفی به فلسفه نیازمندند. نویسنده عقیده دارد که حجاب خواسته مشترک زنان و مردان است و فلسفه آن با مطالعه چهار تقاضای فطری: حیا و آرایش در زنان و غیرت و شهوت در مردان، قابل درک می باشد و برخورد منطقی و درست با این چهار گرایش، ازدواج عاشقانه و پاک و زندگی خانوادگی همراه با آرامش، دوستی و مهربانی فزاینده را امکان پذیر می سازد.

1 – هویت برند را طی جلسات هیئت مدیره به همراه مؤسسان برند طراحی می کند 2 – شخصیت برند را بر اساس تفکرات مدیران سازمان و نیاز جامعه هدف مد نظر طراحی و تدوین می کند. البته ازدواج موقت از نظر مسئله ارث (در ميان زن و شوهر) و نفقه و پارهاى از احكام ديگر تفاوتهايى با ازدواج دائم دارد ولى اين تفاوتها هرگز آن را در رديف فحشاء قرار نخواهد داد، و در هر حال شكلى از ازدواج است با مقررات ازدواج. 3 – برنامه ی ارتباطی مورد نظر چگونه به شما کمک می کند که آنطور که می خواهید در میان مشتریان خود شناخته شوید؟

جالب آنکه عالِم به هیچ یکی از علوم حتی خود را در مواجهه با پرسش از چیستی علمی که در آن عالم است نمیداند. همچنین، با شرحی تطبیقی از اقوام یهود و مسیح (که در سردمدارانشان، یعنی ابراهیم و عیسی نمود یافته اند) می توان راهی به این مقوله گشود. پس در اولین قدم، مى توان گفت: هدف قانون تربیت است. هدف فلسفه، پاسخ دادن به سوالات در مورد هستیِ ما با استفاده از ابزاری همچون منطق و استدلال است.

موقعیت یابی برند فرایند تعریف مکانی مفهومیست که می خواهید در ذهن مشتریان هدف خود داشته باشید. یعنی در مقام دفاع از احكام اقتصادی اسلام در برابر مخالفان چارهای جز استمداد از تحلیلهای علمی و فلسفی، و استفاده از شیوههای تحقیق علمی رایج در جهان نداریم. علاوه بر این اشکوری میگوید که ما برای تولید علوم انسانی مطلوب، دست کم به سه حوزه معرفتی یعنی تفکر فلسفی، دانش تجربی و اجتهاد دینی در رشتههای گوناگون نیازمندیم. حجت الاسلام رشاد، سطوح عالی حوزه را نزد حضرات آیات “حاج شیخ علی پناه اشتهاردی”، “محسن حرم پناهی قمی”، “مرتضی مقتدایی اصفهانی”، “مصطفی اعتمادی خواجوی تبریزی”، “سید ابوالفضل موسوی تبریزی (ریحانی)”، “مرتضی بنی فضل”، “رسول موسوی تهرانی”، “ستودهٔ اراکی”، “قافی یزدی”، “سید علی محقق داماد” و “جعفر سبحانی تبریزی” طی کرد.

سخنرانیهایی ترتیب داد و حدود هجده سخنرانی ارایه کرد. باید در آییننامه باشد که در خود آن جلسهی دفاعیه بگویند که این بحث اعمال اصلاحات، حتماً باید به امضا استاد داور برسانید و وقتی ایشان تأیید کرد باید مجوز بگیرید. البته چنین اقدامی میتواند تبعات شالودهشکنانه چشمگیری در حکمت ما داشته باشد. برای ساختن برندی قوی که مورد توجه مشتریان و مخاطبان شما قرار گیرد، پنج اصل وجود دارد که باید از آن ها پیروی کرد و ما به عنوان مدیریت برند در مجموعه شما از آن اطمینان حاصل می کنیم: 1 – مشتری باید پایه و اساس و مهمترین رکن برند شما باشد، در غیر این صورت دیر یا زود حذف یا جایگزین خواهید شد.

در واقع نمایش، با درام و موسیقی و رقص و آواز می کوشید توهمی از واقعیت برای مخاطب بیافریند و افلاطونِ سرسپرده ایده ها و مُثُل ها چنین هنری را بر نمی تابید. اگر به دنبال مشتری وفادار هستید، ابتدا باید مطمئن شوید که آن ها تجربه خوبی از محصول یا خدماتی که شما ارائه می دهید دارند. 5 – اگر در اقیانوس آبی (خدمات یا کالای بدون رقیب) شنا می کنم، چگونه خود را برای مقابله با رقبایی که دیر یا زود باعث سرخ شدن اقیانوس صنعت یا کسب و کار من می شوند آماده می کنم؟

اگر مقدماتی که تا به الان بیان شده، رفع شود، بسیاری از این مشکلات کم می شود. این اثر توسط جمعی از اساتید فلسفه به زبان فارسی ترجمه شده است. این تصور اغلب شکلی از تفسیر مورد علاقه مفسران غربی بوده است، که علاقهمند هستند ببینند چگونه آراء اصالتاً یونانی (و گاهی هندی و ایرانی) به دنیای اسلام انتقال مییابد و سپس جزئی از نظامهای جایگزین فلسفه میشود. بودن یا نبودن، مسأله این است.

2 – من چگونه به مردم حس مهم بودن را هدیه می کنم؟ 1 – بودن یا نبودن من چه تأثیری در دنیا و در زندگی مردمی که امیدوارم روزی تبدیل به مشتری و در نهایت مبلغان من شوند خواهد داشت؟ در حالی که عناصر برندسازی را در کنار هم قرار می دهید، آنچه مهم است این است که مخاطب شما چه تصویری از برند را مشاهده می کند. حجتالاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه هیچ عملی بدون پاسخ نمیماند خاطرنشان کرد: باید از خداوند بخواهیم توفیق آباد کردن دنیا و آخرت را در ماه رمضان به ما بدهد و بتوانیم از این فرصت، نهایت بهرهبرداری را داشته باشیم.

5 – آوازه برند باعث ایجاد تمرکز بر روی برند می شود و آن را خواستنی می کند و باعث ایجاد شوق در مردم برای معرفی کردن خود به واسطه شما خواهد شد. 3 – موقعیت برند را بر اساس سیاست های مدیران مجموعه و نیازهای جامعه تأیین و تدوین می کند. تبلیغات یکی از زیر مجموعه های ارتباطات در برندسازی می باشد. ما در قرن چهارم ابن سینا را داریم که دوره پرشکوهی را برای فلسفه اسلامی و عرصه عقلانیت رقم زده است و سپس در انتهای این دوره تاریخی و در غرب جهان اسلام، ابن رشد اندلسی را داریم که تکمیل کننده این مجموعه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید