فلسفه ذهن – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد

و در خصوص روزه میفرماید: “لعلّکم تتّقون” یعنی تشریع این حکم، برای این است که شما پرهیزگار شوید، نه اینکه پروردگار به روزه گرفتن شما نیازمند باشد. علاّمه طباطبایی در ذیل تفسیر آیه شریفه “.. لعلّکم تتّقون” میفرماید: تعالیم عالیه اسلام و بیانات وافیه، چنین افاده میکند که ساحت قدس پروردگار منزّه از این است که احتیاج و نیاز به چیزی داشته باشد، و از هر گونه نقص و نیازی مبرّا است.

5- فیلسوف هیچ چیزی را بدون دلیل و برهان و استدلال نمی پذیرد؛ بلکه قبل از هر چیز مطلب مورد نظر را مورد بازرسی و مداقه قرار می دهد تا مبادا عنصری غیر عقلی وارد در دستگاه فلسفی گردد. با ورود به ماه مبارک رمضان، باران رحمت الهى همچون سيل بر سر ما فرود خواهد آمد؛ به شرط اينكه ما خويشتن را براى فراگيرى رحمت آماده سازيم و با نيايش كردن و دعا خواندن و استغفار کردن و بر فقرا و بيچارگان انفاق و به مؤمنان افطار دادن و خيرات و قرآن تلاوت كردن، خود را بسازيم و مورد قبول پروردگار قرار گيريم و رضايت ذات مقدسش را كسب كنيم و قلب امام زمان(عج) را از خود راضى و خشنود نگه داريم و منتظر فرجش باشيم.

آن حضرت اولين بانويي است كه پيامبر(ص) را تصديق کرد، و اول بانويي است كه در مكه با رسول خدا(ص) نماز جماعت خواند، و اول بانويي است كه ايمان خود را در مكه در ميان مشركين اظهار نمود، و اول بانويي است كه در مقابل دشمن از رسول خدا(ص) دفاع کرد و تمام اموال خود را به پيامبر(ص) بخشيد و اول بانويي است كه ايمانش با قبول ولايت اميرالمؤمنين(ع) به درجه كمال رسيد.

خديجه (عليها السلام) به همه آنها اقرار کرد و ائمه طاهرين به خصوص اميرالمؤمنين(ع) را تصديق كرد. در اين روز در سال اول هجرت رسول گرامى اسلام(ص) بين اصحاب خويش عقد اخوت بست، و اميرالمؤمنين(ع) را برادر خود معرفي کرد. در روز هفتم ولادت آن حضرت، مادرش فاطمه زهرا(عليها السلام) آن مولود مبارك را در پارچه حريرى كه جبرئيل(عليه السلام) آن را براى پيامبر(ص) از بهشت آورده بود، پيچيد و خدمت رسول گرامى اسلام(ص) آورد و آن حضرت نام مباركش را حسن نهاد و گوسفندى براى حضرتش عقيقه کرد.

آن حضرت نخستين همسر پيامبر(ص) بود، و تا خديجه(عليها السلام) زنده بود نبى گرامى اسلام(ص) همسرى اختيار نفرمود. امام جمعه کرمانشاه در پایان با اشاره به حدیثی از امام علی علیه السلام که فرمودند:اطاعت وبندگی خدا تجارتی تماما سود است و هیچ ضرری در آن معنا ومفهوم نداردتاکید کرد:بندگی خداوند سبب افزود کرامت انسان می شود. بيشتر آشنايان امام(ره) نقل مىكنند كه ايشان از جوانى، نماز شب و تهجد، جزء برنامههايشان بود. ايشان، هنگام سحر وافطار، بسيار كم مىخوردند، به گونهاى كه خادمشان فكر مىكرد كه امام(ره) چيزى نخورده اند!

1- در سال 60 هـ جمعى از كوفيان نامه هاى مردم كوفه را براى حضرت امام حسين(ع) آوردند. پيامبر(ص) فرمود: «هو مولاك و مولى المؤمنين و امامهم بعدى» : يعنى «على مولاى تو و مولاى مؤمنان بعد از من و امام ايشان است». پژوهشگرانی همچون مک گلوخ و پیتس ۱۹۴۳ شروع به بررسی در این موضوع کردند که چگونه شبکهای که از چنین واحدهای پردازش ساخته شده، میتواند محاسباتی را مانند منطق جملهای اجرا کند. دیگرانی مانند اسکریون به جوانب عملی تحقیق تاریخی اشاره کردند و استدلالات ضعیفی طرح کردند که شاید برای «شرح» یک واقعه تاریخی در یک زمینه خاص کافی باشند.

اگر انسان تربیت شود با توجه به اینکه هم عنصر فرهنگی آن، قرآن در این ماه نازل شده و هم عنصر عملی آن، روزه در این ماه واجب شده است، به علاوه آنچه که از شئون این دو است از تدبر در قرآن، از سحرهایش و از دعاهایش، همه اینها را وقتی نگاه می کنیم میبینیم نتیجه اش تربیت انسان است. ارتباط مساله پوشش با فلسفه رياضت و رهبانيت از اين جهت است كه چون زن بزرگترين موضوع خوشي و كامراني بشر است، اگر زن و مرد معاشر و محشور با يكديگر باشند، خواه و ناخواه دنبال لذت جويي و كاميابي مي روند.

برای حفظ آن تلاش می کنیم یعنی این دیگر در اختیار بشر است. اين گروه در حقيقت گرامىترين مسائل مورد نياز عقل بشر را از بشر گرفتند. ازجمله میتوان از «اصل علیت» یاد کرد که در همه علوم تجربی مورد استناد دانشمندان میباشد،(1) و اساساً پژوهشهای علمی با پذیرفتن قبلی این اصل انجام میگیرد؛ زیرا محور آنها را کشف روابط علّی و معلولی بین پدیدهها تشکیل میدهد، ولی خود این اصل در هیچ علم تجربی قابل اثبات نیست و بحث دربارهٔ آن در فلسفه صورت میپذیرد. روزه، عامل مؤثری در پرورش روح تقوا و پرهیزگاری در تمام زمینه ها و همه ابعاد زندگی انسان است.

انسان روزه دار چون از خوردن و آشاميدن در طول روزامتناع مي كند، بى گمان احساس گرسنگى و تشنگى به او دست مي دهد و به فكر گرسنگان و فقيران مي افتد و شايد از اين راه توفيقى بيابد كه بر تهى دستان بيشتر ترحم كند و از اموال خدا داديش بر آنان انفاق کند كه اگر روزه نباشد، چنين احساسى به افراد مرفه دست نخواهد داد. مانند درختانی هستند که در پناه دیوارهای باغ بر لب نهرها میرویند، این درختان نازپرورده، بسیار کم مقاومت و کم دوام اند، اگر چند روزی آب از پای آنها قطع شود، پژمرده میشوند و میخشکند؛ اما درختانی که از لابلای صخره ها در دل کوهها و بیابانها میرویند و نوازشگر شاخه هایشان از همان طفولیت طوفانهای سخت، و آفتاب سوزان، و سرمای زمستان است، و با انواع محرومیتها دست به گریبانند، محکم و بادوام و پراستقامت و سخت کوش و سخت جانند!

اما در محيطي كه «حجاب» حاكم است (و شرايط ديگر اسلامي رعايت مي شود) دو همسر تعلق به يكديگر دارند . «لکل شيء ربيع و ربيع القرآن شهر رمضان» اما نکته اي که گاهي از آن غفلت مي شود، اين است که قرآن مي خوانيم، اما آداب تلاوت را رعايت نمي کنيم. نکته اصلی مد نظر من این است: ما در غرب معمولاً خیال را به امری ذهنی در مقابل واقعیت عینی تقلیل میدهیم.

نکته دوم اینکه این پرسش مثل سایر پرسش های عمیق فلسفی، یک پاسخ واحد نداشته است.وانواع و اقسام تعریف ها ارائه شده و به همان میزان نقد هایی صورت گرفته است. آیت الله صدیقی می گوید: لذا ماه مبارک رمضان هم به اعتبار طول مدّت آن است که یک ماه خدای متعال واجب کرده است که ما گرسنگی را تمرین کنیم. وی در مورد اینکه چگونه می توان این تغییرات مثبت را بعد از ماه مبارك رمضان هم در طول سال حفظ کرد و از دست نداد هم افزود: حفظ سرمایه به چند چیز است. وی اظهار کرد: وقتی بنده خدا باشیم خداوند همه چیز را در اختیار انسان قرار می دهد.

همه جا همینطور است. اين خود نوعى تمرين مستمر و روزانه، براى حفظ حجاب مى باشد و يكى از عواملى است كه در پاسداشت دائمى پوشش اسلامى زن و جلوگيرى از آسيب پذيرى او، نقش مهمى ايفا مى كند. روزه دار با به كار بستن دستورهاي الهى كه شرط كمال است، روح تقوا را در خود زنده مي كند و اين مراقبت ثمربخش، در ماه مبارك رمضان بسيار آسان تر است چرا كه گرسنگى و تشنگى و ديگر محدوديت هاى روزه، شعله هاى سركش غرايز حيوانى و هوس ها را تا حد چشم گيرى خاموش مي سازد و با مراقبت و تمرين پياپى در يك ماه، نيروى بازدارنده از گناه در انسان به وجود مي آيد و خصلت خوددارى در او ريشه مى گيرد و رشد مى كند و او با گذراندن اين برنامه يك ماهه، توفيق مي يابد كه پس از ماه روزه نيز، پرهيزكار باقى بماند.

يكى از ياران امام، در اين باره گفته است: در اين ماه، ايشان شعر نمىخواندند و نمىسرودند و گوش به شعر هم نمىدانند. این که حالا بعد از اینکه فهمیدیم این گوهر، نفیس و ارزشمند است. این قرآن پژوه تصریح کرد: حالا بعد از ماه رمضان بیاییم تمام آنچه را که جمع کرده ایم با یک مثلا خطای فاحش همه را از دست بدهیم. این است که همه چیز برای خدا است.

پيامبر اسلام (ص) مى فرمايند: اى مردم، ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما روى آورده است؛ ماهى كه نزد خدا بهترين ماه ها، روزهايش بهترين روزها، شبهايش بهترين شب ها و اوقاتش بهترين اوقات است. درهاى رحمت و مغفرت را به روى توبه كنندگان و استغفاركنندگان مي گشايند. در اين ماه پربركت، درهاى آسمان و بهشت به روى مؤمنان گشوده مي شود. در سال 95 هـ در چنين روزى، ظالم سفاك پليد، حجاج بن يوسف ثقفى به هلاكت رسيد. در سال 67 هـ در چنين روزى مختار بن ابى عبيده ثقفى به شهادت رسيد، مزار او كنار مرقد حضرت مسلم(ع) در انتهاى مسجد كوفه است.

در پایان سال 1660 به دهکده راینسبورگRhynsburg رفت و در خانه ای محقر اقامت گزید و به تحقیق و پژوهش، همت گماشت. 22. ۲۲- رمضان سال (۷۹۱) فتح بوسنيا. حجت الاسلام مهدی رستم نژاد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ع) العالمیة در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش ماه رمضان در تغییر سبک زندگی و حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی گفت: ماه رمضان، ماه تربیت انسان است. امروزه مسئله حجاب را بیشتر از زاویه حفظ عفت و حیا مورد توجه قرار میدهند درحالیکه توجه کردن به مقوله حجاب، صرفاً از این زاویه، تصویر جامعی از این حکم الهی در اختیار ما قرار نمیدهد.

دیدگاهتان را بنویسید