تاریخچه دین در ایران از زمان باستان تا امروز

تاریخی که در اقصا نقاط عالم ریشه دوانده است.هر اندازه فرهنگ و هنر یک سرزمین با بنیانهای اعتقادی و فکری و دیرپای ملتی مرتبط باشد، برعمق عظمت حس زیبایی شناختی مردم آن سرزمین تاثیر میگذارد.تجلیّات پوشش در میان زنان ایران چنان چشمگیر است که برخی از اندیشمندان و تمدننگاران، ایران را منبع اصلی ترویج حجاب در جهان معرفی کرده اند.یافتههای پژوهشی نشان میدهد که زنان ایران زمین از زمان مادها (که نخستین ساکنان آریایی ایران زمین بوده اند) حجاب کاملی شامل پیراهن بلندچین دار و شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند روی لباسها، داشته اند.

زنان پارسی به جز لباس شبیه آنچه ملکه میپوشیده، لباس دیگری نیز داشته اند، پیراهن آنان پوششی ساده، بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه بوده که دامن از زانو به پایین شرابههایی از مچ پا آویزان داشته، علاوه بر اینها زنان پارسی از چادر نیز استفاده میکردند، و آنرا بر روی تن خود میانداختند به طوری که تمام لباسهای زیر را میپوشانید. در این زمان بر اساس دفاتر رسمی و نیز با استفاده از سنت های شفاهی و رسالت جداگانه ای که در مطالب گوناگون مرتبط با تاریخ از قبیل نسب نامه ها و فهرست جنگ ها یا شهرها و وقایع مربوط به آنها وجود داشته،”خدای نامه” تدوین شد و در سرگذشت هر یک از شاهان، قصّه هایی نیز گنجانده شد.

آنها از پوست گوسفند به جای زیرانداز استفاده می کردند برای راحتی و گرما و یا به روش درهم تندین الیاف گیاهی و پوست درختان و شاخ و برگ درختان و بوریا زیرانداز تهیه می کردند. البته این فرضیه تنها در صورت مطالعه سایر آثار تاریخی مشابه و مقابله وقایع و تفاسیر با آنها قابلیت تایید یا رد دارد. مطالعه کتبی همچون «خلقیات ما ایرانیان» نوشته محمدعلی جمالزاده و یا خاطرات حاجی سیاح نوشته… ای کاش همه بیشتر تاریخ ایران را مطالعه کنند، کودکان، جوانان، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس، تاریخ ایران را مطالعه کنند تا بدانند در چه کشوری با چه پیشینهای و با چه افتخاراتی زندگی میکنند.

ای ایرانیان! ای برادران کشور محبوبم ایران! آبراهامیان دانش عمیق خود را بر رویدادهایی متمرکز میکند که تا به امروز همچنان بر ذهنیت ایرانیان نسبت به خود و همچنین بقیهٔ نقاط جهان سایه افکنده است. ۳. ایرانیان پس از اسلام با علوم مختلف از قبیل فلسفه، ریاضیات و طب آشنایی داشتند و پس از شروع نهضت نقل و ترجمه در عهد اسلامی قسمت بزرگی از آنها را خواه آنها که اصلاً از یونانی و هندی به پهلوی نقل شده بود، و خواه آنها که مستقیماً ایرانیان به پهلوی و سریانی نوشته بودند، به زبان عربی نقل کردند و از این طریق سهم بزرگی در علوم اسلامی به دست آوردند و این غیر از تاثیری است که در ادبیات و سایر شئون تمدن داشتهاند.

این بررسی تازه به همراه درکی عمیق و پژوهشی بینقص، به شکلی مستدل نشان میدهد که بررسیهای پیشین موجود چندان مطمئن نیستند. بعد به خلیفه عباسی هم نامه مینویسد که این مرتد را از بین بردم و از آن تاریخ تا ۵ قرن بعدی، شیعه در ایران به انزوا میرود. این خانم در حدود ۸۰ سالگی فوت کرد و پسرش مجدالدوله ابوطالب رستم از روی حماقت از سلطان محمود خواهش کرد که بیاید و او را از شر شورشیانی که در ری بودند، نجات دهد. این خانم ایرانی که شیعه شده بود، روی انگشترش نوشته بود: علی ولیالله.

سلطان محمود غزنوی به این خانم پیغام میدهد که من با فیلهایی که از هند آوردم، آنجا را بر سرتان خراب میکنم. به همسایه تان روسیه بنگرید که یکصد سال پیش وضعیتی بدتر ازما داشت. نویسنده در این اثر به صورتی عالمانه نشان میدهد که کودتای ۲۸ مرداد بیشتر در مخالفت سرسختانهٔ امریکا و انگلیس با کنترل منابع نفتی توسط ایران ریشه داشت تا «لجاجت» دولت ایران یا «الزامات جنگ سرد». شاید هر زمانی چنین اراده ای در کار نباشد، که کارهای بزرگ نیازمند اراده های بزرگند. کتاب تاریخ ایران کمبریج مجموعه ای در رابطه با تاریخ و جغرافیای سرزمین ایران است که توسط دانشگاه کمبریج منتشر شده است.

تاریخ ایران کمبریج یک اثر کامل است و از جغرافیای طبیعی تا جغرافیای سیاسی و همین طور تا تاریخ سیاسی و اجتماعی را یکجا به نمایش می گذارد، کاری که به طور قطع اراده ای قوی را می طلبیده است. از قرن ۱۰ هجری قمری تقریبا برابر با قرن ۱۶ میلادی دوباره شاه اسماعیل قیام میکند و با خشونت هم قیام میکند، برای اینکه ایران را از دست ۲ قوم مهاجر نجات دهد؛ یکی ازبکها که در مشرق ایران بودند و برخلاف امروز، آن زمان بسیار خشن بودند و مشهد را گرفتند و گنبد امام رضا(ع) را هم ویران کردند و حدود ۱۵ سال در مشهد بودند.

در این دوره می توان متذکر بود که دانش فرش شناسی و قالیبافی در ایران رشد بسیار خوبی کرده است و هنرمندان و صنعتگران و قالیبافان بیشماری در این رشته هنری فعالیت دارند. افغانستان و تاجیکستان و تمام قسمتهای آسیای مرکزی از ایران اطاعت امر میکردند حتی تا زمان امیرکبیر، نامه میفرستاد به حاکم خوارزم که مراقب خودتان باشید. شاه تمام کشور را ملک شخصی خود میدانست و میتوانست مدعی همه اموال و املاک شود. کوروش با فتح سرزمین ماد فرمانروای تمام سرزمینهایی شد که آستیاگ بر آنها حکومت میکرد، از جمله بیشتر سرزمین آشور، ارمنستان کوهستانی، سوریه در ساحل دریای مدیترانه و بخشهای زیادی از فلات ایران.

تغییرات در فنآوری آهنگری برای طراحی وسیله نقلیه سبکتر با یک قالب چوبی که بر روی یک وسیله فرود فلزی کار گذاشته میشد همراه با حرکت محور چرخ به عقب از مرکز، این ارابه را بهبود بخشید. دوره های ماد و هخامنشی از فروشگاه اینترنتی کتاب های دست دوم (کتابلازم)، پس از اضافه کردن این کتاب به سبد خرید، به بخش تسویه حساب بروید. او از شعبان ۳۸۵ تا مرگش در ۴۰۷ هجری قمری رسما حکومت را کامل در دست داشت و به صورت قانونی بر آلبویه حکومت میکرد.

پس از مرگ همسرش در شعبان ۳۸۷ قمری، ۲ پسر او به حکمرانی ری و همدان رسیدند و به سبب اینکه هنوز در خردسالی به سر میبردند، اداره امور و نیابت سلطنت به ملکه فخرالدوله واگذار شد. در سال معاصر می توان از سازمان ملی فرش ایران نام برد که مطمئناً در امور هنر و صنعت و حرفه قالیبافی عکس العمل های خوبی خواهد داشت. آهنگ انتشار ایمان تازه بر حسب ناحیه و طبقات مختلف جوامعی که در آن ناحیه می زیسته اند، تفاوت داشت.

به علاوه ترجمه فارسی دیگری که حال در دست انجام است و مجوز مرا خواهد داشت بزودی برای چاپ و نشر آماده خواهد شد. درباره شورش پارسیان که از آغاز آن تا حمله مستقیم کوروش به پایتخت ماد، اکباتان، حدود سه سال طول کشید، جزئیات زیادی در دست نیست. طبق کتاب عهد عتیق، گروهی از آنان در حدود سده هشتم پیش از میلاد مسیح به ایران مهاجرت کردند. بافندگی پارچه های طرح دار به شکل ۲ پودی در سال ۱۰۰۰ پیش از میلاد مسیح بدستامده است.

بنابراین ایران یکپارچه و واحد که مرزهای بیشتری داشت، شکل گرفت. بدانند که زبان فارسی یعنی چه؟ هویت ایرانی یعنی چه؟ خیال نکنید کسی میتواند در برابر زبان فارسی و هویت ایرانی بایستد، خیر! با همه اینها، اهل تسنن ایران هم خودشان را جزو هویت ایرانی میبینند. همان افکار داغی که نسبت به ایران دارند، همان عشقی که ما به سعدی، حافظ و فردوسی و نظامی داریم، آنها هم دارند.

دیدگاهتان را بنویسید